Szórakoztató club

Itt mindeki megtalálhatja azt ami érdekli

 

Land Rover Defender 110

A Land Rover Defender – korábban csak Land Rover – egy közismert terepjáró, 1948-tól az első modell megjelenésétől kezdve a strapabíró és praktikus terepjárók etalonja. A Rover cég első, "klasszikus" terepjárója, világviszonylatban pedig az egyik legismertebb. Az amerikai hadseregben használt Jeep katonai terepjáró ihlette modellt kezdetben a Rover Company gyártotta, később megvásárolta a BMW, 2008-ban pedig az indiai Tata Csoport. Miután a Rover a Land Rovert követően később több más terepjárót is elkezdett gyártani (Range Rover, Land Rover Freelander, Land Rover Discovery), az autó nevéhez a Defender nevet csatolták megkülönböztetésként.

Története

A második világháború végén az amerikai csapatok a legolcsóbb megoldásként a közúti járműveket Európában hagyták, így Angliában is tömegével hagytak Jeep-eket. Az angol gazdák hamar rákaptak az olcsó, igénytelen katonai járműre, mert alkalmas volt szántani éppúgy, mint a családot a piacra vinni, vagy nagypótkocsival terményt szállítani.

A háborúban kivérzett angol ipart az állam dotációkkal exportra sarkallta, de ez sem ment könnyen, mert komoly alapanyag hiány volt, és hát a felvevő piac jelentős része is még csak a romokat takarította. A Rover akkori igazgatója, Spencer Wilks ekkor vett vidéki birtokára egy háborús Jeep-et, a gazdaságban munkára, illetve a gyerekeit a pótkocsira ültetve sétakocsikázásra használta. Innen jött az ötlet, hogy egy ilyen járművet kellene gyártani. Spencer Wilks igazgató és bátyja Maurice Wilks főmérnök 1947-ben tervezte az első terepjáró Rovert , Jeep alvázra, az eladhatatlan Rover P6 személygépkocsi motorjával, sebességváltójával, hátsó hídjával. Hogy az állami exporttámogatást megkapják „centre steering” azaz középkormányos autó volt a prototípus, a vezető lába között volt a sebváltó, így a tervezők szándéka szerint ugyanaz a konstrukció volt eladható bal- és jobbkormányos piacokra. A karosszéria kívülről szinte teljesen Jeep volt, de részleteiben már a ma is ismert Defenderekre hasonlított: zárt doboz első sárhányó, elválasztó fal a vezető mögött, és nyitható hátsó plató. Az igazgatóság annyira beleszeretett a kis terepjáróba, hogy eltörölte az eredetileg mini-Rover gyártására készült terveket.

1947-48-ban elkészült a 16 darabos preszéria, de a középkormányos megoldást elhagyták, a túl bonyolult Jeep-dizájn helyett pedig a lehető legprimitívebb, vaskeretre húzott aluminium lemez karosszériát készítettek. Ez a megoldás nem csak egyszerűen gyártható, de a vashiány ellenére folyamatosan ellátható alapanyaggal, ugyanis a háborús repülőgyártásból még hatalmas aluminium lemez készletek maradtak.

1947-ben kezdődött a gyártás, a gyártmány besorolása „közúti traktor” a jármű neve Land Rover lett, a Rover solihulli gyárában gyártották, csakúgy, mint napjainkban a Defendereket.

A Land Rover nagyon sikeres konstrukciónak bizonyult. Az angol belföldi piacon kívül meghódította a volt angol gyarmatokat, a nyugat-európai országokat, Dél- és Közép-Amerikát, sőt, a Jeep hazájában az USA-ban is jelentős mennyiséget adtak el.

A Land Rover hosszú utat tett meg a háború utáni egy fajta modell gyártásától napjainkig. Ez bizonyítja, hogy az évek során a Land Rover folyamatosan népszerű, az új modellek megjelenésével, folyamatos fejlesztésével és kényelmével. Érdekes tény, hogy a létező Land Rover-ek kb. 75%-a még ma is használatban van!

1948.-óta a gyár méreteiben is nőtt, és több típust is gyártanak: a Range Rover-t, Land Rover Discovery-t, Defender-t és a Land Rover Freelander-t, valamint a Defender alapjaira épülő számtalan katonai könnyű szállító járművet (SAS). A legtöbb Land Rover motor helyben, Lodge Lane-en, a North Works-ben készül. Majdnem minden off-road próbavezetés is helyben történik, ill. a Rover Gaydon-i próba pályáján Warwikshire-ben.

Land Rovert nem csak Angliában gyártanak. Van összeszerelő üzem Dél-Afrikában, ahol Defender 90 és 110-es típusokat soros hathengeres BMW motorral építenek össsze, összeszerelő üzem van Törökországban, ott a hadseregük számára 90, 110 és 130-as katonai, és civil 110-, 130-as kivitelű Land Rovereket állítanak össze az Otokar gyárban. Spanyolországban önálló típusokat gyárt a Santana, a 88 és 109-es Santanák angol hivatalos típusjele Series IV, saját motorral, laprugós felfüggesztéssel, továbbfejlesztett SIII hajtáslánccal, valamint a hadseregük számára kicsit a Wrangler Jeep-re hasonlító valahai SIII-ast. Legújabb kreációjuk a Santana PS-10. Van gyártó üzem Iránban is, ott a Sapanyol Santanához hasonlító SIV-eseket gyártanak Morattab Pazhan néven. Ausztráliában is van önálló Land Rover gyár 110-es Defendert gyártanak különböző japán motorokkal, és nagy hagyományokkal rendelkeznek katonai járművek terén, az 1987-től 1992-ig a Jaguar Rover Australia (JRA) a Defender alkatrészeiből épített 3722 darab 4X4-es és 6X6-os szállító és speciális terepjárókat Perentie néven.

 

Mercedes-Benz G-osztály

 

 

A Mercedes-Benz G osztály vagy G-Wagen neve a terepjáró német megfelelőjéből, a Geländewagenből származik. Négykerékmeghajtású terepjáró, melyet a németMercedes-Benz autógyártó cég készít. Mohammad Reza Pahlaviiráni sah, a Daimler-Benz egyik részvényesének a javaslatára, katonai célokkal kezdték el gyártani. A Steyr-Daimler-Puch állt neki a megtervezésének. A G osztály gyártása 1979-ben, a 460-as sorozattal vette kezdetét. Számos piacon Puch néven kezdték értékesíteni az autót, a Peugeot P4 pedig ennek a Peugeot motorral és más tartozékokkal ellátott, licenc alapján gyártott változata.

A Mercedes-Benz az 1970-es évek végén honvédelmi szervekkel kötött szerződéseket a típusra, a civil közönség számára 1979 óta kapható. A tervezésnél a tartósság, az elérhetőség és a meredek szakaszokon is megbízható teljesítmény állt az előtérben. Három differenciálművel van felszerelve. Ezzel a tulajdonsággal kevés autó rendelkezik az Egyesült Államokban kapható modellek közül, például a Jeep Wrangler, a Toyota 80-as szériájú Land Cruisere, a Pinzgauer High Mobility All-Terrain Vehicle és a Mercedes-Benz Unimogja). A kínált motorok között a 2004-es évben megjelent modellek között megtalálható már az 5 literes V8-as is

 

 

 

 



Weblap látogatottság számláló:

Mai: 4
Tegnapi: 1
Heti: 10
Havi: 97
Össz.: 32 140

Látogatottság növelés
Oldal: Terepjárók
Szórakoztató club - © 2008 - 2024 - motorkiraly.hupont.hu

A HuPont.hu egyszerűvé teszi a weblapkészítés minden lépését! Itt lehetséges a weblapkészítés!

ÁSZF | Adatvédelmi Nyilatkozat

X

A honlap készítés ára 78 500 helyett MOST 0 (nulla) Ft! Tovább »